Slijtage

Artrose is een aandoening van het houding- en bewegingsapparaat die veel voorkomt, met name bij de ouder wordende mensen. Bij artrose slijt het gewrichtskraakbeen weg van de botoppervlakken die de gewrichten vormen. Vaak is dit een natuurlijk proces waar we allemaal mee belast zijn. Bij de een gaat het sneller dan bij de ander. Feit is wel dat het bij iedereen gebeurt! Artrose komt veel voor in de knieën, heupen, schouders, wervelkolom en handen.

De meest voorkomende klachten zijn:

• Pijn tijdens bewegen.
  • Stijfheid tijdens bewegen.
  • Afname van beweeglijkheid in de gewrichten.
  • Verminderde spierkracht
  • Instabiliteit in de gewrichten.
  • Lokale ontstekingen met vocht.

Om te bepalen of de artrose werkelijk het klachtenbeeld bepaalt, is het goed om eerst een echografie scan te maken. Dit kan bij Fysio-R. We kunnen dan zien wat de kwaliteit van het gerichtskraakbeen is en of de botranden mooi gaaf zijn.

Mogelijke behandeling:

Artrose kan goed behandeld worden met oefentherapie. Hiermee wordt de pijn verminderd en het fysiek functioneren verbeterd, met name van de spieren. Binnen oefentherapie worden spierversterkende oefeningen, balans – en coördinatietraining, functionele training en oefeningen ter verhoging van het uithoudingsvermogen en looptraining gedaan. Een behandeling op maat en uw wensen wordt altijd in overleg gemaakt! We gaan daarbij altijd uit van uw doelstellingen. Denk aan pijnvrij wandelen of fietsen.

Mocht u op basis van bovenstaande informatie nog vragen hebben of wilt u een afspraak maken, neemt u dan contact op met Fysio-R. Wij helpen u graag.