Lage rugklachten

Spit en Acute Lumbago:

Lage rugpijn is een veel voorkomende klacht in de westerse wereld, ook in Nederland. 70%-90% van de Nederlandse bevolking krijgt een keer in het leven last van lage rugpijn. Een hernia of breuk van een rugwervel zijn voorbeelden waar menigeen weleens van gehoord heeft. Binnen de rugklachten zijn er aspecifieke lage rugklachten en specifieke lage rugklachten. Bij aspecifieke lage rugklachten weten we niet precies waar de klachten vandaan komen in relatie tot de pijn.

Spit (ook wel lumbago genoemd) is een veel voorkomende vorm van aspecifieke lage rugpijn. Dit kan gebeuren tijdens het tillen van iets, maar ook tijdens een onschuldige beweging zoals bukken om iets van de grond af pakken. Soms hoeft er niet eens iets zwaars opgetild te worden, je voelt een pijnlijke steek in de rug en kan amper weer overeind komen.

Bukken

Vaak gaat spit gepaard met hevige rugpijn, waardoor veel mensen zich afvragen wat wel en niet verstandig is om te doen. De eerste 5 dagen kan men bijna niet bewegen en alles doet pijn. Vaak nemen de klachten daarna rustig aan af.

Als u plots bukt kan het zijn dat de tussenwervelschijf in de verdrukking komt en meteen signalen afgeeft aan de spieren die er omheen liggen. Die spieren gaan gelijk verkrampen om de tussenwervelschijf te beschermen. Dit kan ontzettend pijn doen en daarnaast voelen alsof de rug blokkeert. Soms voelt u een klein steekje in de rug als u iets hebt gedaan en valt het in eerste instantie wel mee, maar als u ‘s ochtends op wil staan, kan het zijn dat u het bed amper uitkomt vanwege de klachten.

Het komt ook voor dat de pijn uitstraalt naar het been, maar deze gaat nooit voorbij de knie. Mocht dit wel zo zijn en voelt u deze in de voet en de tenen dan is er vaak meer aan de hand. Vaak bevindt de pijn zich eerst centraal in de onderrug, welke vervolgens in de loop van de tijd zich kan verplaatsen. Ook de bilspier kan erg gevoelig zijn na trauma.

Symptomen die vaak voorkomen bij spit of lumbago

• Acute rugpijn, niet meer op of neer kunnen.
  • Stijf gevoel in de (onder)rug.
  • Uitstralende pijn naar de bovenbenen en/of billen.
  • Pijn bij bewegen van de rug (soms ook pijn in rust).
  • Gevoel van spierpijn in de onderrug.
  • Niet meer weten hoe te bewegen, alle bewegingen doen pijn. De rug actief strekken gaat vaak niet. Ver buigen ook niet.

Risicofactoren

Toch is een spitaanval of Lumbago soms te verklaren. Als mensen bijvoorbeeld lang in een statische houding achter het bureau zitten, is het risico groter dat er iets gebeurt. Hieronder worden er een aantal risicofactoren genoemd.

• Zwakke (diepe) buikspieren.
  • Verminderde bewegelijkheid van de rug/heup.
  • Overbelasting.
  • Langdurig werken in een verkeerde houding.
  • Stress in dagelijks leven.
  • Continu statische kracht op de onderrug (bijvoorbeeld lang gebukt in de tuin werken).

• Advies t.a.v. de klacht en hoe hiermee om te gaan.
  • Dry Needling ter ontspanning van de spieren die verkrampt zijn.
  • Mobilisaties volgens Mulligan.
  • Oefentherapie ter versterking van de core en stabiliteit.
  • Core stability protocol (buikspier, rugspier en bekkenspieren)
  • Medical Taping voor steun en pijndemping.
  • Massage om de spieren los te maken en afvalstoffen af te voeren.

Mocht u door bovenstaande informatie klachten herkennen of bent u door de rug gegaan, maakt u dan een afspraak bij Fysio-R. Daarnaast kan het zijn dat u blijvende klachten aan de lage rug heeft. Fysio-R heeft een ruggroep zodat u op een effectieve wijze de rug kan trainen. Vraagt u hierbij vrijblijvend naar de mogelijkheden.