Beweegadvies en trainingsschema

Een fysiotherapeut is er niet alleen voor mensen met klachten. Ook het tegen gaan van blessures en klachten is een belangrijk item voor de fysiotherapeut. Beter voorkomen dan genezen!

Voornemen

Sommige mensen hebben een als voornemen om in zichzelf te investeren door fysiek iets te gaan doen. Denk bijvoorbeeld aan het fysiek opbouwen van het hardlopen, wandelen, tennis of een andere sport. Je wilt fitter worden en de betreffende gekozen sport zonder problemen kunnen doen! Je hebt bijvoorbeeld altijd al het idee gehad om te gaan hardlopen maar je weet niet waar je moet beginnen. Fysio-R kan u daarmee helpen en ondersteunen!

Fysieke opbouw

Vaak is niet duidelijk hoe je in dit kader de fysieke opbouw doet om veilig de sport te kunnen beoefenen die je voor ogen hebt. Dit brengt grote risico’s met zich mee. Je kan geblesseerd raken met alle gevolgen van dien. Kortom, dan zit je in de positieve ‘flow’ en ben je er weer een (lange) tijd uit omdat je een blessure hebt!

Daarom is het tegengaan van blessures een belangrijk item binnen Fysio-R. Preventieve oefenprogramma’s maar ook adviserend zijn rondom opbouw in sport is ter voorkoming van blessures hee belangrijk. Dit kan Fysio-R u bieden!

Wij kunnen een beweegadvies en op basis daarvan een trainingsschema op maat maken. Eerst zal er een onderzoek plaats vinden om de fysieke gesteldheid in kaart te brengen.

Onderzoek:

  • Onderzoek naar het bewegen van de totale keten van het lichaam.
  • Onderzoek doen naar verhardingen in spieren.
  • Conditietest(en)
  • Specifieke krachttesten
  • Specifieke lenigheidstesten
  • Filmpjes maken van de bewegingen tijdens het uitoefenen van de sport. Bijvoorbeeld bij hardlopen een film maken van de bewegingen en die terugkoppelen naar u.
  • Schoeiselonderzoek, welk schoeisel heeft u nodig? Staat uw voet, knie of heup anders waardoor dit risico’s met zich mee kan brengen?

Trainingsschema:

  • Schema op maat naar hulpvraag cliënt. Als u bijvoorbeeld 1 uur wil kunnen hardlopen krijgt u daarvoor ook een opbouwschema.
  • Eventueel een extra krachtschema, om spieren beter te trainen en klaar te maken voor de sport die u wilt beoefenen.
  • Lenigheidsoefeningen zodat u soepel aan de betreffende activiteit kan beginnen
  • Techniektraining gericht op het GOED uitvoeren van de beweging. Denk bijvoorbeeld aan juiste armzwaai bij hardlopen.
  • Conditionele opbouwoefeningen zodat de longen en hart alvast aan het werk gezet worden.
  • Uitleg in goede warming-up en cooling down.
  • Bewegingsanalyse met video waardoor feedback gegeven kan worden aan de cliënt hoe beter te bewegen.
  • Voedingsadvies vóór de fysieke activiteit en advies ná de activiteit. Kortom, wat eet ik op welke momenten.

Neemt u vrijblijvend contact op met Fysio-R om te vragen naar de mogelijkheden.