Heupklachten

Slijtage

Heupklachten komen in Nederland veelvuldig voor. Met name de ouder wordende mens is hiermee belast. Denk aan slijtage van de heup, de achteruitgang van het kraakbeen waardoor de kop en de kom steeds dichter op elkaar komen te zitten. Dit geeft bewegingsbeperkingen, pijn in de lies en achteruitgang in functie zoals lopen en fietsen. Vaak worden mensen doorverwezen naar een orthopeed en die zal beoordelen of een Nieuwe Heup geïndiceerd is. Soms kunt u deze operatie uitstellen door oefentherapie te doen en veel in beweging te blijven. Fietsen werkt daar bijvoorbeeld heel goed bij.

Slijmbeurs

Mensen die doffe pijn hebben aan de zijkant van de heup en er nauwelijks tot niet op kunnen liggen, zouden een slijmbeursontsteking kunnen hebben. Dit kan zeer pijnlijk zijn en alledaagse problemen geven. Slapen is vaak een probleem omdat er absoluut niet op gesteund kan worden tijdens het liggen. Soms zet de huisarts een spuit voor verlichting. In veel gevallen kan het ook een overbelaste pees zijn die irriteert. Mogelijk heeft u een combinatie van pijn in de bilspier en de zijkant van de heup.

Peesplaatklachten

Ook kan de pijn van de heup doortrekken naar de knie. Mensen die van bergwandelen houden en veel berg op en af gaan, kunnen klachten ontwikkelen. Er kan zich een irritant plekje ontwikkelen aan de zijkant van de knie, of bovenbeen, doortrekkend tot in de heup. Daar zit een grote peesplaat die stabiliteit geeft aan de knie tijdens bewegen. Dit noemen ze ook wel het tractus iliotibialis frictiesyndroom.

Veel voorkomende heupklachten

• Heupartrose.
  • Slijmbeursontsteking.
  • Knappende heup, net of er iets overheen rolt.
  • Artritis van de heup
  • Heupdysplasie
  • Diepe zeurende bilpijn bij lang zitten en opstaan uit een stoel.
  • Heupklachten door pijn in de rug.
  • Beenlengteverschil (ook mogelijk door slijtage of na operatie)
  • Liesproblematiek waardoor heuppijn.

Symptomen van klachten bij de heup

• Het ervaren van pijn rondom de heup en soms uitstralend in het been.
  • Stijfheid en achteruitgang in dagelijks functioneren.
  • Verminderde spierkracht.
  • Heup niet meer kunnen strekken (naar achteren bewegen).
  • Instabiliteit in de gewrichten.
  • Uitstralingspijn naar de lies.

Bij Fysio-R wordt er vaak ook gekeken met echografie hoe de structuren eruitzien van de heup, de lies en de bil. We kijken naar de slijmbeurs, naar de peesplaat en de aanhechting van de pezen. Daarnaast kijken we naar de kwaliteit van het kraakbeen tussen de kop en de kom.

• Oefentherapie voor meer kracht, stabiliteit en bewegingsfunctie van de heup en knie.
  • Oefenprogramma voor thuis.
  • Losmaken van het gewricht middels Mulligan.
  • Looptraining.
  • Dry Needling.
  • EPTE/PNE
  • Medical Taping om bijvoorbeeld slijmbeurspijn te ontlasten.
  • Echografie zodat peesherstel tijdens oefensessies bekeken kan worden.

Heeft u vaak last van de heup en weet u niet waar de klachten vandaan komen? Of herkent u zichzelf in bovenstaand verhaal? Of bent u net geopereerd na een nieuwe heup? Maakt u dan een afspraak bij Fysio-R.