Schouderklachten

Veel bewegingen mogelijk met de schouder

Het schoudergewricht gebruik je dagelijks voor behoorlijk veel handelingen: iets naar de mond brengen, je haren kammen, je broek ophijsen, tillen en autorijden. Het schoudergewricht is het meest beweeglijke gewricht van je lichaam. Je kan werkelijk alle bewegingen uitvoeren die je wilt. Daarom is de blessuregevoeligheid van de schouder en het risico dat er iets mee kan gebeuren ook groter.

Voor een goed functionerende schouder zijn bovendien het schouderblad, borstkas, nek en borstwervelkolom belangrijk. Die zijn allemaal betrokken bij het bewegen van de schouder. Schouderproblemen komen veel voor en zijn vaak niet de enige klachten die opspelen. De nek speelt bijvoorbeeld ook een grote rol bij schouderklachten.

De kop van de schouder wordt in de kom gefixeerd door 4 spieren die we de cuff noemen. Zijn zijn verantwoordelijk tijdens een schouderbeweging, om de kop tov de kom in een mooie rol-glijbeweging te faciliteren als u bijvoorbeeld de schouder zijwaarts omhoog brengt. Deze spieren kunnen aangedaan zijn bij schouderklachten. Het heffen van de schouder is dan pijnlijk en kan zelfs beperkt zijn in zijn beweging.

Schouderklachten

• Schouderartrose.
  • Schouderimpingement, dit is een inklemming (beperkend in bewegen zijwaarts of voorwaarts).
  • Schouderluxatie, oftewel de schouder uit de kom gehad waardoor er instabiliteit is ontstaan.
  • Frozen shoulder.
  • Slijmbeursontsteking, met name voelbaar bij heffen van de schouder.
  • Kalkafzetting in de schouder.
  • Klachten na een val op de schouder of arm.

Symptomen bij schouderklachten

• Pijn in en rondom de schouder tijdens bewegen.
  • Zeurende pijn die constant aanwezig is.
  • Stijfheid en achteruitgang in dagelijks functioneren.
  • Boven de 90 graden de arm niet meer kunnen heffen.
  • Uitstralende pijn over de schouder die de arm in gaat.
  • Instabiel gevoel, niet alle bewegingen er mee durven maken.
  • Verminderde kracht, stabiliteit en coördinatie van de schouder.
  • Nekklachten, hoofdpijn en pijn in de middenrug.

Bij Fysio-R zal er een echo van de schouder gemaakt worden om in kaart te brengen hoe de structuren er van binnen uit zien om een optimaal beeld te krijgen van de klachten. We kunnen de spieren, banden, pezen, botranden, slijmbeurs en kalk (mocht deze aanwezig zijn) goed in beeld brengen.

• Oefentherapie (spierversterkende oefeningen, coördinatietraining).
  • EPTE/PNE (bij peesklachten van de schouder).
  • Medical taping (helpen van de beweging van de schouder en pijn tegen gaan).
  • Dry Needling (spierknopen aanprikken, zorgen voor soepelheid van de schouder en tegengaan van pijn en uitstralende pijn). Daarnaast toe laten nemen van bewegingen van de schouder.
  • Mulligan manueeltherapie (losmaken van de gewrichten van de schouder zoals nek, rug en schouder).
  • Echografie (herstelproces in kaart brengen na behandelingen)

Herkend u bovenstaande informatie of heeft u zelf (al lange tijd) last van de schouder? Maak een afspraak en mogelijk kan Fysio-R u helpen!