Hernia

Rughernia

Mensen kunnen spontaan een hernia krijgen (door slijtage van de rug) of doordat er een verkeerde beweging is gemaakt. U bent dan ‘door de rug gegaan’, ook wel spit of lumbago genoemd. Vaak trekken deze klachten na 10 dagen weer weg en worden ze dus minder. Soms blijven de klachten aanwezig en worden deze erger. U kan daarbij zenuwpijn voelen in de bil, het been en misschien wel de voet en tenen. Dan is er een grote kans dat u een hernia heeft. De pijn wordt veroorzaakt doordat een uitstulping in een tussenwervelschijf drukt op een zenuw die dan irriteert. Dit kan extreem pijnlijk zijn en dus uitstraling geven naar het been. Ook kan er uitval van structuren zijn zoals de klapvoet.

Symptomen hernia:

• Scherpe pijn in rug.
  • Uitstralingspijn in benen.
  • Lokale Spierkrampen.
  • Verzwakte beenspieren/ door het been zakken.
  • Klapvoet (voet kan niet meer opgetild worden tijdens lopen).
  • Verlies van blaascontrole.

Mogelijke behandeling:

Bij de behandeling van een hernia wordt de wervelkolom op blokkades gecontroleerd. Daarnaast worden de spieren van de rug, bekken, billen en been gecontroleerd op spierknopen. Die worden behandeld met massage of dry needling.
Aanvullend op deze behandeling kan er oefentherapie gevolgd worden. De therapie richt zich enerzijds op het versterken van de rug en buikspieren (core stability) en anderzijds op flexibiliteit en ontspanning van weefsel en gewrichten. Ook Medical taping kan goed werken ter reductie van pijn.

Mocht u met bovenstaande klachten belast zijn neemt u dan contact op met Fysio-R. Mogelijk kunnen we u helpen.