Runners knee

Peesplaatklachten

Vanaf het bekken en de heup tot aan de buitenzijde van de knie loopt een peesplaat. Dit word ook wel de tractusplaat genoemd. Deze heeft als functie om de stabiliteit van de knie te waarborgen. Deze kan overbelast raken, waardoor u ter hoogte van de knie pijn kan ervaren. Dit wordt een runners knee genoemd (ook wel tractus iliotibialis frictiesyndroom). Het is een overbelastingsblessure, die vaak voorkomt bij hardlopers, vandaar de naam runners knee. Soms komt het ook voor bij wandelaars die veel berg op en af lopen. Ook kan het voorkomen bij sporters.

Oorzaken Runners knee

• Als de knieĆ«n in een x-stand staan, kan de peesplaat teveel tegen de buitenzijde van de knie aan komen. Dan ontstaat pijn van deze pees of het kan een eventuele ontsteking geven. Intensief sporten verergerd de klachten continu.
  • Verkorte spieren aan de buitenzijde van het bovenbeen kunnen voor meer wrijving zorgen door een toename in de spanning in dat gebied.
  • Zwakke bilspieren en bovenbeenspieren aan de buitenste zijde van de knie die tijdens het hardlopen klachten veroorzaken.
  • Verschil in beenlengte of een standsafwijking van de voet.
  • Versleten of slecht schoeisel.

Met een echo kunnen we gedeeltelijk zien wat de schade in de peesplaat is en hoe het weefsel er uit ziet. Fysio-R kan de echo maken in de praktijk zodat meteen een diagnose gegeven kan worden. Er word dan een scan gemaakt van de knie en van de pees aan de zijkant van de knie.

Mogelijke behandeling:

• Medical Taping ter ondersteuning van de peesplaat.
  • Echografie (herstel in kaart brengen).
  • Advies hoe om te gaan met belasting en belastbaarheid.
  • Oefentherapie om de pees sterker.
  • EPTE/PNE om de ontsteking in de peesplaat op te heffen.

Mocht u het vermoeden hebben dat u klachten te koppelen zijn aan een Jumpers Knee, maakt u dan een afspraak bij Fysio-R voor diagnose en behandeling.