EPTE/PNE peesbehandelingen

Heeft u één van onderstaande Peesklachten?

• Pijn achillespees of ochtendstijfheid bij opstaan.
  • Pijn in kniepees tijdens en/of na belasten.
  • Pijn in de bil/heup na lang zitten of belasten.
  • Pijn in de schouderkop bij belasten of constant.
  • Pijn onder de voet/hielpijn.
  • Chronische (pees)klachten.
  • Een verdikte pees.
  • Vocht in de pees

Mogelijk kan onderstaande behandeling u helpen!

Wat is EPTE/PNE en wanneer wordt deze behandeling ingezet?

Percutaneous Needle Electrolysis (PNE) is een behandelmethode voor (chronische) peesklachten, slijmbeurzen, kapsel en bandklachten, beknellingen van zenuwen en acute (ontstekings)klachten van spieren.  Deze therapie is ontwikkeld in Spanje en sinds kort ook beschikbaar in Nederland.  De normale herstelprocessen bij peesstructuren zijn vaak lange tijd verstoord (geweest) waardoor de celstructuur niet goed meer uit zichzelf kan herstellen. Daarvoor is PNE/EPTE ontwikkeld.

PNE/EPTE geldt als een korte, effectief bewezen invasieve (onderhuidse) behandeling die bestaat uit de toepassing van een galvanische (electro-chemische) stroom onder echogeleiding via en met een Dry Needle-naaldje. Dit is een beetje oncomfortabel in gevoel maar doet geen pijn. Omdat deze behandeltechniek gedaan moet worden met echografie betekent dit dat we altijd op de goede plek kunnen behandelen omdat we tegelijkertijd het aangedane gebied kunnen zien. Het naaldje word dan ook op de goede plek geplaatst. De behandeling duurt een aantal minuten, een constante stroom word op het geïrriteerde gebied gebracht waardoor er een nieuwe ontstekingsreactie ontstaat. Zo weet het lichaam weer dat in de pijnlijke pees herstel plaats moet vinden.

Vaak is het niet nodig om meer dan 3-4 keer te behandelen met PNE/EPTE om al resultaat te voelen. Fysio-R streeft naar een significante pijnreductie binnen deze sessies. Chronische peesblessures kosten echter wél tijd om volledig te herstellen. Een wetenschappelijk oefenprogramma wordt er dan (bijna altijd) ook aan gekoppeld. Dit is nodig om het aangedane weefsel weer sterker te maken.

Na een behandeling kan er een beurs gevoel zijn in de pees. Over het geheel gezien word dit niet als oncomfortabel gezien. Je kan er gewoon mee bewegen en uiteindelijk trekt dit weg. Maximaal één à twee dagen mag dit duren. Er zijn geen gevaarlijke risico’s aan deze behandeling, het is veilig

PNE/EPTE

• Snel resultaat in afname peesklachten, vaak zijn 3-5 sessies voldoende.
  • Werkt goed bij hielspoor, kniepeesklachten en schouderpeesklachten.
  • Minimale pijnsensatie bij behandeling.
  • Minimale napijn, hoogstens 1-2 dagen beurs gevoel.
  • Snel weer sportbeoefening kunnen oppakken.
  • Met echografie het herstel inzichtelijk maken.

Heeft u een aanvullende verzekering voor fysiotherapie? Dan word EPTE/PNE vergoed. Neemt u vrijblijvend contact op met Fysio-R om de mogelijkheden te bespreken.