Tenniselleboog

Tennisarm

Een tennisarm is een vervelende blessure. Vaak optredend door repeterende bewegingen. Bij een tennisarm of tenniselleboog is bovenhands tillen en strekken van de onderarm pijnlijk. Ook knijpen met de hand geeft pijn.

Bij een tennisarm kan het elleboogbot aan de buitenkant gevoelig zijn. De pijn varieert van een stekende tot zeurende pijn, de hele dag door. Ook kan de elleboog stijf zijn, voor al in de ochtend als u wakker word. De pijn kan zo hevig zijn dat zelfs slapen een probleem is en u er bijvoorbeeld niet op kan liggen. Meestal gaan mensen paracetamol of ontstekingsremmers slikken. De oorzaak word daarbij alleen niet aangepakt met als effect dat de klachten erger kunnen worden.

Ontsteking

Vroeger werd er gedacht dat er een ontsteking van de pees aanwezig was (tendinitis). Op beeldvormend onderzoek is meestal niet veel te zien, de ontsteking in de eindpees is dan niet zichtbaar. Toch hebben mensen in die regio, en in de spieren van de onderarm veelvuldig klachten met bewegingen. Triggerpoints (spierknopen) zijn de boosdoener die uitstralende pijn kan geven in de spieren. Kleine spiertjes kunnen snel overbelast raken bij repeterende bewegingen en krijgen vaak niet het herstel wat ze die spieren verdienen. Immers, we gebruiken de arm met onze bezigheden de gehele dag! Dus rust geven is moeilijk.

Klachten tennisarm

• Buitenkant van de elleboog is pijnlijk/gevoelig.
  • Een stekende of zeurende pijn.
  • Stijf gevoel in de spieren bovenop de arm.
  • Een zwaar gevoel in de (onderarm).
  • Pijn bij strekken van de elleboog.
  • Aanraking en aanspanning kunnen de pijn verergeren.
  • Uitstralende pijn richting hand, onderarm, bovenarm of schouder.
  • Ochtendstijfheid bij de elleboog.
  • Verminderde knijpkracht en het vasthouden van dingen (kopje, pindakaaspot).

Rust word als advies mee gegeven en het ontzien van pijnlijke bewegingen. Waar nodig ontstekingsremmers of pijnstillers kan de huisarts mee geven. Indien de tennisarm niet overgaat moeten externe disciplines er naar kijken. Het lichaam lost het dan niet zelf op en heeft manuele hulp nodig om te kunnen herstellen.

Om uit te sluiten dat er geen peesontsteking aanwezig is, om het kraakbeen, de spieren en de botten inzichtelijk te maken word er bij Fysio-R gebruik gemaakt van een echografie apparaat. Daardoor kunnen we ernstige problematiek uitsluiten en worden van de pijnlijke structuren scans gemaakt om te kijken of er iets kapot of aangedaan is. Daarna kan er een behandelprogramma opgesteld gaan worden.

Mogelijke behandelingen

• Mulligan concept ter ondersteuning van het pijnvrij mobiliseren van de beweging.
  • Medical Taping voor pijndemping en ondersteuning in dagelijks leven.
  • Dry Needling om de spierknopen te verwijderen.
  • Oefentherapie ter versterking van de spieren rondom de elleboog.
  • Rekoefeningen ter verlenging van de intramusculaire lengte.
  • EPTE/PNE om de pees te behandelen voor de ontsteking.
  • Advies hoe om te gaan met de klacht in dagelijks leven en werk.
  • Echografie (herstelproces monitoren en diagnosticeren).

Mocht u last hebben van een mogelijke tennisarm, neemt u dan contact op met Fysio-R. Wij kunnen u helpen met de klacht in diagnose en behandeling.