Rugklachten

(Acute) rugklachten komen het meest als aandoening in Nederland voor. Landelijk worden  deze klachten ingedeeld in twee subgroepen: a-specifieke rugklachten en specifieke rugklachten. Specifieke klachten zijn bijvoorbeeld een hernia. A-specifieke klachten eigenlijk bijna alle andere soort rugklachten. Spit (acute lumbago) of ischias zijn de bekendste vormen van rugklachten. Die vallen ook onder a-specifieke klachten.

Rugproblematiek kan het leven negatief beïnvloeden. Continu pijn hebben in het dagelijks leven is zeer vervelend. Uiteindelijk gaat dit ook mentaal mee spelen. Continu pijn voelen kan geestelijk zeer intensief voor iemand zijn.

De rug is centraal in ons lichaam gepositioneerd. Deze heeft een grote beweegfunctie en stabiliseert. Daarnaast beschermd de rug onze organen. Tussen de wervels zitten tussenwervelschijven die van kraakbeen zijn. Daardoor kan de rug klappen opvangen tijdens (intensief) bewegen en zijn bewegingen in 3D mogelijk.

Als er rugklachten zijn kunnen deze uitstraling geven in de bil en/of been of is er een continu zeurend gevoel op een lokale plek. Meestal centraal in de rug, of zijwaarts van de wervels. Dit geeft een pijnlijke ‘band’ die er de hele tijd zit. Buigen, strekken en zijwaarts buigen zijn dan mogelijk de bewegingen die pijn geven.

Als er tussenwervelschijf problemen zijn geven deze een negatief signaal af naar de spieren die er omheen liggen. Die gaan automatisch verkrampen en pijn geven. Dit doen ze om de tussenwervelschijf de tijd te geven om zich te herstellen. Een beschermende functie dus. Dit kan erg onaangenaam aanvoelen.

Hieronder een korte opsomming van klachten die misschien herkenbaar zijn voor u:

• Lokale zeurende (druk)pijn.
  • Uitstralende pijn naar de bil en het been (soms tot in de tenen).
  • Pijn bij buigen, zijwaarts buigen en strekken van de lage rug.
  • Lang in dezelfde houding staan of zitten.
  • Pijn bij persen als je op het toilet zit.
  • Instabiel gevoel ‘het gevoel er doorheen te kunnen gaan’.
  • Niet kunnen en durven belasten, bijvoorbeeld tillen.
  • Een ‘bandgevoel’ aan de onderkant van de rug
  • Lang in dezelfde houding staan, of zitten.
  • ‘Opstartproblemen’ zoals opstaan uit een stoel.

• (Bind)weefselmassage om de spieren te ontspannen.
  • Dry Needling om de strakke en harde spieren te ontspannen.
  • Oefentherapie voor ontspanning spieren en losmaken van spieren.
  • Oefentherapie ter versterking van de rugspieren en de stabiliteit, ook voor thuis.
  • Oefentherapie gericht op het leren bewegen gekoppeld aan de inhoud van uw dagelijks leven.
  • Mulligan therapie om gewrichten los te maken.
  • Medical Taping om de rug te ondersteunen en beter te laten bewegen.
  • Advies hoe om te gaan met de klachten in het dagelijks leven
  • Oefenprogramma preventief voor thuis zodat het risico op terugkeren van de rugklachten verminderd word.

Herkend u deze info en wilt u meer weten van uw rugklachten. Of komt u er niet vanaf? Neemt u dan contact op met Fysio-R. Mogelijk kunnen wij u helpen.