Perfect Pilates

Perfect Pilates 

Wat is Pilates?

Pilates traint je complete lichaam. Het accent ligt op alle spieren die sterker worden, leniger worden en de flexibiliteit vergroten. De basiskracht moet komen uit je romp. Dus de buikspieren, de rugspieren en de bekkenbodemspieren moet in spanning zijn terwijl we een uur lang oefeningen uitvoeren. Door oefeningen met eigen lichaamsgewicht uit te voeren in combinatie met aanspannen van de romp krijg je een gehele training van het lichaam.

Er zijn 2 soorten spieren; de stabiliteitsspieren en de grote bewegingsspieren. Het accent ligt op het leren aanspannen van de stabiliteitsspieren in combinatie met het uitvoeren van de (gecontroleerde) beweging.

Pilates is een trainingsmethode uit de eerste wereldoorlog. Joseph Pilates heeft deze ontwikkeld. De training is gericht op individuele instructie en werd na de eerste wereldoorlog in de VS vooral toegepast bij professionele dansers. Uiteindelijk werd deze trainingsmethode mateloos populair omdat je met eigen lichaamsgewicht echt overal de oefeningen kan doen. Op vakantie maar ook gewoon bij u thuis. Soms is een matje noodzakelijk om de oefeningen te doen maar dat is het dan ook.

Perfect Pilates voordelen:

  • Oefeningen die je geleerd hebt, kunnen thuis uitgevoerd worden.
  • Door training met eigen lichaamsgewicht kun je beter inschatten wanneer het te zwaar is/wordt.
  • Er worden meerdere spiergroepen tegelijkertijd aangesproken tijdens training.
  • Focus ligt op basisspanning van de rugspieren en buikspieren tijdens de training.
  • Meer evenwicht en balans in het lichaam.
  • Minder spanning en pijnklachten.
  • Efficiënter bewegen in dagelijks leven.
  • Toename van spierfunctie in dagelijks leven, dingen gaan makkelijker.
  • Toename beweeglijkheid in gewrichten en spieren.
  • Verbeterde orgaanfuncties door minder druk.
  • Verbeterde circulatie.
  • Mooier figuur.
  • Elke oefening wordt aangepast aan jouw niveau.
  • Veel aandacht voor het juist en goed uitvoeren van de beweging door een gecertifieerde trainer of fysiotherapeut.
  • Veel verschillende oefeningen, het word nooit saai.

Voor wie is Pilates?

  • Jong en oud
  • Mannen en vrouwen
  • Beginners en gevorderden
  • Mensen met chronische klachten
  • Mensen die veelvuldig stijf zijn
  • Mensen die preventief blessures voor willen zijn en blijven
  • Mensen met ademhalingsproblemen
  • Mensen met zwakke buikspieren en rugspieren
  • Mensen met instabiliteitsklachten zoals de enkels, knie, rug en schouder
  • Mensen die gewoon sterker, fitter en stabieler willen zijn

Interesse?

Mocht u interesse hebben, informeer bij Fysio-R naar de mogelijkheden, prijzen en trainingstijden. Daarnaast kunt u altijd een proefles (kosteloos) aanvragen om te kijken of het iets voor u is!            

Voordat u actief mag beginnen met Perfect Pilates zal er eerst een medische vragenlijst ingevuld worden om te bekijken of het verantwoord is om de Pilateslessen te kunnen gaan doen. Ook zal de bloeddruk opgemeten worden. We gaan uiteraard secuur met uw privacygegevens om.